Content Marketing – czym jest marketing treści i jakie korzyści daje? Wszystko o content marketingu, formach treść i miejscach publikacji!

Wszystko o content marketingu, formach treść i miejscach publikacji!

Content marketing jest postrzegany dziś już nie jako trudny i mozolny sposób promocji w sieci a jako przyszłość i wręcz wymóg promowania się w internecie. Publikowanie różnego rodzaju treści obecnie daje bardzo dobre efekty, a trend ten pozwala promować różne marki, firmy czy projekty niezależnie od tematyki czy wielkości. Stały wzrost popularności content marketingu ma wiele powodów. Spora liczba osób stara się go też wprowadzać i promować właśnie tak. Poniżej prezentujemy kompleksowy poradnik o content marketingu i odpowiadamy na pytania, czym jest, dlaczego warto go stosować, jakie formy contentu mamy do wyboru oraz gdzie publikować treści.

Content marketing – czym jest?

Content marketing jest jedną z najbardziej jakościowych strategii marketingowych, które możemy wdrażać w internecie. Polega ona na publikowaniu i dodawaniu różnego rodzaju contentu — treści w różnych miejscach w sieci. Działanie takie ma za zadanie zainteresować i przyciągnąć uwagę odbiorcy. Internauci mają natrafiać na opublikowane przez nas treści zarówno przypadkowo, jak i wyszukując informacji o produktach czy tematach. Treści takie oprócz swojej merytorycznej wartości są również dobrze opisane nazwami czy linkami naszej marki. W efekcie odbiorca zaciekawiony przydatną i wartościową treścią ma przechodzić na naszą stronę i zapoznać się z naszą marką. Celem content marketingu jest pozyskiwanie nowych klientów oraz nawiązywanie stałych relacji z odbiorcami. Content marketing przeprowadzać może każda osoba lub marka niezależnie od tego, jak duży czy zaawansowany projekt prowadzi. Sam sposób posiada wiele korzyści i jest szeroko wykorzystywany.

Marketing treści możemy przeprowadzać samodzielnie lub zatrudniać w tym celu agencje marketingowe, które za nas zajmą się publikowaniem contentu. Może być on główną częścią promocji marki i przyciągać odbiorców zarówno poprzez same treści, jak i pozycjonowanie treściami witryn internetowych. Content marketing zakłada publikowanie jedynie poprawnego, wartościowego i ciekawego materiału, który przyniesie wiele korzyści odbiorcom.

Dlaczego warto postawić dziś na content marketing?

Content marketing jest dzisiaj obecnie bardzo popularnym sposobem promowania się w internecie. Ma to kilka przyczyn. Z pewnością na marketing treści warto stawiać dlatego, iż obecni odbiorcy są dużo bardziej wymagający i świadomi. Oczekują oni od marek nie tylko kompleksowej oferty i obsługi, ale także informacji. Wymagania rynku sprawiają, że marka, aby wyróżniać się musi być opiniotwórcza oraz zajmować się publikacją informacji. Tylko takie działania sprawiają, że marka odbierana jest w pełni profesjonalnie, odnosząc wiele korzyści. Publikowane treści jako marka ma też wiele korzyści i nie jest ryzykownym działaniem marketingowym. Oprócz zmieniających się trendów wśród odbiorców i klientów duży nacisk na content kładzie również przeglądarka, promując jedynie marki dodające wartościowy i przydatny content. Publikowanie treści w sieci warto również wdrażać z powodu wyprzedzenia konkurencji. Coraz więcej marek i firm wykorzystuje content marketing do promowania się. W ten sposób wygrywając z nimi pod tym względem, możemy wyprzedzić bezpośrednich liderów oraz nie pozostawać w tyle.

Jakie korzyści możemy osiągnąć?

Content marketing jest korzystny pod wieloma względami. Pierwszym plusem jest jakość tej formy promocji. Treści, które są jakościowe, odbierane są przez użytkowników w bardzo pozytywny sposób. W porównaniu do atakujących reklam czy nachalnych banerów przydatne treści, które dają konkretne korzyści czytelnikom, są bardzo mocno doceniane. To z kolei wpływa na pozytywne dobieranie marki oraz profity wizerunkowe. Przy pomocy content marketingu oprócz docierania do klientów budujemy zatem profesjonalny wizerunek marki, który jest jednym z wielu profitów. Drugą grupą korzyści, jakie daje content marketing jest przyciąganie nowych klientów do marki. Przydatne i wartościowe treści są w cenie niezależnie od trendów czy sytuacji na rynku. W ten sposób możemy przyciągnąć nowe osoby, które szukają treści i nie znają naszej marki lub zatrzymywać klientów obecnych przy pomocy właśnie ciekawego contentu. Wiele osób zainteresowanych danym materiałem z pewnością sprawdzi naszą markę oraz jej ofertę. Mogą one następnie od razu po sprawdzeniu skorzystać z usług naszej marki lub w przyszłości mając do wyboru wiele marek zdecydować się na tą, którą kojarzą.

Content marketing to także niezwykle elastyczny sposób promocji. Może stosować go każda marka niezależnie od tematyki czy branży. Możemy promować się w ten osób również niezależnie od tego, jak duży budżet posiadamy lub w ogóle za darmo publikując treści samemu. Sam content marketing może być podstawową formą promocji lub dodatkową — uzupełniającą inne. Możemy też wybrać różne formy i miejsca publikacji. Daje to bardzo elastyczny sposób na reklamowanie się w sieci. W ten sposób możemy też dostosowywać kanały dystrybucji oraz formę contentu do swoich wymagań czy potrzeb i celów. Bardzo dużym plusem content marketingu, o którym zapomina wiele osób, jest jego efektywność finansowa. Inwestując środki w dodanie nowego contentu do sieci, będzie on jeszcze na długo pozostawał w internecie po zakończeniu kampanii promocyjnej. W przeciwieństwie do płatnych wyników wyszukiwania czy płatnych reklam, treść umieszczona w sieci będzie jeszcze przez długi czas przynosiła bardzo dobre rezultaty reklamowe i będzie pomagała pozyskiwać użytkowników.

Gdzie publikować treści?

Content, który ma za zadanie przyciągać uwagę potencjalnych klientów, możemy publikować w wielu miejscach. Pierwszym takim miejscem jest właśnie witryna internetowa. Możemy na niej w dogodny i komfortowy sposób przedstawić całą treść bez ograniczenia. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, pozwalające zaprezentować się dokładnie tak jak tego chcemy. Własną stronę internetową stworzyć możemy już w cenie kilkuset złotych a jej pozycjonowanie to podobny koszt miesięcznie. Strona widoczna w Google będzie przyciągała treścią bardzo dużą liczbę użytkowników. Pewnego rodzaju odmiana strony www mogą być zewnętrzne serwisy internetowe, gdzie możemy w zamian za opłatą publikować treści sponsorowane.

Drugim miejscem w internecie gdzie publikacja treści jest bardzo korzystna, są portale społecznościowe. Możemy na nich umieszczać różnego rodzaju treści od pisanych po graficzne, jak i te zaawansowane. Na portalach społecznościowych istnieje wiele grup, gdzie możemy dodatkowo promować i reklamować naszą treść. Dużym plusem tego sposobu publikowania jest możliwość łatwego udostępnienia treści. Dzięki temu mogą być one prosto polecane. Odpowiednio otagowane będą również pojawiały się w wyszukiwarce danego portalu społecznościowego.

Miejscem, gdzie możemy publikować content są też platformy społecznościowe takie jak YouTube. Możemy na nich prowadzić swoje kanały czy prezentować dany typ treści np. materiały audio/video. W sieci dobrym miejscem na publikowanie są też fora tematyczne czy witryny o danej tematyce. Możemy dodawać tam treści do pobrania czy inne przydatne materiały.

Jakie są typy treści?

Content publikowany w sieci może mieć wiele form i różne typy. Pierwszym i najpopularniejszym są treści pisane. Będą to artykuły specjalistyczne, wpisy blogowe czy teksty tematyczne. Jest to najczęściej wykorzystywany typ treści z uwagi na jego wszechstronność, dobry odbiór czy niskie koszty pozyskiwania. Treściami pisanymi mogą być też bardziej zaawansowane formy takie jak poradniki, statystyki czy raporty. Najbardziej zaawansowanymi treściami są case study czyli studium przypadku czy e-booki poruszające danym temat. Treści pisane mogą łatwo docierać do wielu użytkowników oraz być chętnie przeglądane.

Drugą grupą treści są grafiki różnego rodzaju. Publikować w sieci możemy zatem zdjęcia, fotografie, infografiki czy animacje. Ciekawym i bardzo oryginalnym rozwiązaniem jest publikowanie zdjęć 360 stopni. Są to zdjęcia, po których można rozglądać się, przeciągając kursorem w dowolną stronę. Przypominają one stop-klatkę z wirtualnego spaceru Google, jaki znamy z Google Maps. W sieci kolejną formą treści — tym razem bardziej zaawansowaną są filmiki video i nagrania. Mogą być one produkowane jako profesjonalne firmy lub jako amatorskie nagrania. Zaawansowaną formą tego typu treści są webinaria, czyli transmisje live na żywo. Zorganizowanie takiego spotkania może być bardzo ciekawe dla odbiorców oraz niezwykle jakościowe. Pozostając przy materiałach wideo, możemy publikować też np. na YouTube lub na swojej stronie nagrania 360 stopni, po których da się rozglądać w czasie odtwarzania i przeżywać dany filmik indywidualnie. Treści publikowanie sieci mogą mieć także charakter audio i być podcastami czy dyskusjami prowadzonymi z innym osobami, a następnie umieszczanymi w sieci.

Bardzo ciekawą formą treści może być wirtualny spacer 360 stopni np. taki jaki znamy z wizytówki Google Maps. Jest to saper, który umożliwia wirtualne zwiedzanie danego wnętrza lub miejsca oraz dowolne rozglądanie się po nim — zupełnie tak samo jak byśmy to my sami tam byli. Spacer taki możemy zamówić w cenie ok. kilkuset złotych za 100 m2 oraz opublikować go w różnych miejscach umożliwiających dodanie takiego contentu. Widzowie z chęcią w ten sposób poznają dane miejsce.

Gdzie zamawiać content?

Jeśli wiemy już czym jest content marketing, jakie ma korzyści oraz jak się promować w ten sposób, warto również poruszyć praktyczną stronę reklamy. Treści możemy zarówno tworzyć samodzielnie, jak i zamawiać je. Jeśli samodzielnie nie mamy czasu lub nie potrafimy tworzyć treści, możemy skorzystać z kilku rozwiązań. Najpopularniejszym jest zwrócenie się do agencji interaktywnej lub marketingowej, które przygotują dla nas treści różnego rodzaju. Możemy też bezpośrednio wyszukiwać freelancerów np. copywriterów w serwisach ze zleceniami. Dobrym pomysłem jest wyszkowianie specjalistów w wyszukiwarce Google, którzy posiadają własne witryny. Dużą liczbę kontaktów do grafików lub innych osób zajmujących się innymi typami contentu najdziemy w social mediach np. na Facebooku. Gotowe treści pisane kupować możemy też na giełdzie tekstów a zdjęcia i filmik video w bankach zdjęć, jeśli nie zależy nam na indywidualnie dopasowanym contencie.

Dodaj komentarz